Ons onderwijs
Op De Vrijhoeve heten we alle leerlingen welkom. Met elkaar (ouders – team – leerlingen) zorgen wij elke dag voor een fijne en veilige omgeving, waar de kinderen met plezier tot groei komen.
Binnen de Vrijhoeve werken we aan de kerndoelen die alle scholen in het onderwijs volgen. De invulling die wij eraan geven is vanuit onze missie en visie. De methodes die we voor onze vakken gebruiken zijn digitaal en op papier. Zo werken we voor rekenen met de methodes Semsom (groep 1-2-3) en Snappet (groep 4-5-6-7-8), werken we voor Lezen met Veilig Leren Lezen (groep 3) en Atlantis (groep 3-4-5-6-7-8) en werken we voor Spelling met Snappet (groep 4-5-6-7-8). De leerlingen hebben tablets of laptops om te werken aan Snappet. Binnen de Vrijhoeve zetten we in op bewegend leren waardoor onze leerlingen niet de gehele dag achter hun tafel zitten, maar doormiddel van actieve werkvormen de leerstof eigen maken.
In de ochtenden worden de vakken rondom rekenen, taalverzorging en lezen aangeboden, waarbij we in de middag de keuze maken voor thematisch werken/wereldoriëntatie, sport & spel en cultuureducatie.
Focussen lukt alleen goed als jezelf lekker in je vel zit. Daarom besteden we elke dag aandacht aan:
Sociale veiligheid: Op De Vrijhoeve mag je zijn wie je bent. Dat betekent dat we willen dat je vrolijk naar school komt en ook weer vrolijk naar huis gaat. Vooral omdat we een school zijn waar je je veilig en vertrouwd voelt en we op een respectvolle wijze omgaan met elkaar en met elkaars verschillen. In deze context zitten ook veel onderdelen die met burgerschapsvorming te maken hebben. Wij leren onze leerlingen hoe zij aan de voorkant (preventief) sociaal gedrag kunnen bevorderen. Hiervoor maken we gebruik van de Kanjermethode. We willen naast het letterlijk in beweging komen ook de leerlingen actief uit te dagen om op onderzoek uit te gaan, zelf te ontdekken en te ervaringen. Daarvoor zetten we bewegend leren en thematisch onderwijs (IPC) in.
Bewegend Leren: Bewegend leren brengt de fysieke activiteit in de lessen. Dit verbetert de betrokkenheid, concentratie en motorische vaardigheden van leerlingen. In het rekenonderwijs kan bewegend leren worden toegepast via spelletjes die rekenkundige problemen oplossen, terwijl in taalonderwijs bewegingsactiviteiten de woordenschat versterken. Dit bevordert niet alleen de prestaties, maar ook de algemene gezondheid van leerlingen.
Thematisch onderwijs: Het International Primary Curriculum (IPC) is een basisschoolcurriculum voor de zaakvakken gecombineerd met creativiteit. Het is een onderwijsconcept waarin leren centraal staat. Leerlingen leren op hun best door boeiende, actieve en zinvolle lessen. IPC helpt de school, de leerkracht en de leerlingen hierbij, waarbij effectief en uitdagend en onderzoekend leren centraal staan. Met IPC worden leerlingen zich bewuster van hun groei en weten ze waarom en hoe ze dingen leren. Daarnaast is IPC een methode die burgerschap en internationalisering goed heeft geïntegreerd. Dit is ook een van de redenen waarom wij Engels schoolbreed willen aanbieden en verankeren in ons onderwijsaanbod.
Engels in alle groepen: Het geven van Engels vanaf groep 1 leidt niet automatisch tot betere resultaten in groep 8, zo hebben diverse studie uitgewezen. Diezelfde studies geven aan dat de wijze van aanbieden en de intensiteit hierop van invloed kan zijn. Ook gaat het geven van Engels niet ten koste van de moedertaal. De leerlingen ervaren meer plezier. Men ‘hoort erbij’ ook al in groep 1. Om de ambitie hoog te houden, willen we in groep 7 en 8 toewerken naar het afnemen van Cambridge Engels Examen’. Deze examens bestaan uit een reeks leuke en motiverende Engelse taaltoetsen, waarin alle taalvaardigheden aan bod komen: lezen, luisteren, spreken en schrijven. Zo wordt stap voor stap een solide basis gelegd voor de middelbare school. Elke leerling ontvangt een certificaat.